وبلاگ

آشنایی با فواید سونای بخار

آیا به دنبال روشی برای ریلکس کردن بعد از گذراندن یک روز پرمشغله هستید؟ آیا پزشک معالج شما هم استفاده از چشمه‌های آب­گرم درمانی را برایتان تجویز کرده و رفتن به چنین مکان‌هایی برایتان میسر نیست؟ نگران نباشید چون در این مقاله با معرفی سونای بخار، کاربرد و مزایای استفاده از آن به تمام سوالات […]

آیا به دنبال روشی برای ریلکس کردن بعد از گذراندن یک روز پرمشغله هستید؟ آیا پزشک معالج شما هم استفاده از چشمه‌های آب­گرم درمانی را برایتان تجویز کرده و رفتن به چنین مکان‌هایی برایتان میسر نیست؟

نگران نباشید چون در این مقاله با معرفی سونای بخار، کاربرد و مزایای استفاده از آن به تمام سوالات و مشکلات شما پایان می‌دهیم.

اتاق بخار یک اتاق گرم و مرطوب است، که مردم برای استراحت و درمان از آن استفاده می‌کنند. البته اتاق بخار به اندازه سونا گرم نیست؛ اما رطوبت بالایی دارد. رطوبت هوا در سونای بخار باعث می‌شود تا گرما را نسبت به سونای خشک بیشتر احساس کنید. شما هم احتمالا اتاق‌های بخار را قبلا در سالن‌های بدنسازی یا چشمه‌های آبگرم درمانی دیده‌اید. استفاده از سونای بخار پس از تمرینات ورزشی به ریکاوری بهتر و حفظ شادابی کمک زیادی می‌کند. دمای اتاق‌های بخار معمولا بین 100 تا 120 درجه فارنهایت می‌باشد و 100 درصد رطوبت دارند. با تنظیمات دقیق و مناسب اتاق بخار، سم زدایی بدن، تقویت و آرامش را تجربه کنید.

اتاق‌ بخار تا حدودی شبیه سونای خشک است. هر دوی آن‌ها با فراهم کردن یک اتاقک گرم و کوچک ادعا می‌کنند که ضامن سلامتی شما هستند. تفاوت اصلی آن‌ها در نوع گرمایی است که تولید می‌کنند. سونا خشک با ایجاد گرمای خشک، با استفاده از سنگ­های داغ یا هیتر برقی کار می‌کند. در حالی‌که سونای بخار توسط ژنراتور مملو از آب جوش گرم می‌شود و گرما و رطوبت لازم را تامین می‌کند. یکی از مهم­ترین علل برتری اتاق بخار همین رطوبت هوای داخلی است.

اگر قبل از استفاده از سونای بخار از مراحل استفاده آن مطلع باشید احتمالا بهتر می‌توانید از مزایای آرام‌بخشی و سلامتی بهره‌مند شوید. شاید دوش گرفتن قبل از استفاده از سونای بخار مهم­ترین قدم باشد. به­خصوص در سالن‌های ورزشی، تمیز کردن بدن از عرق حاصل از تمرین، به اثر‌بخشی بیش­تر آن، کمک زیادی می‌کند.

رعایت بهداشت در سونای بخار عامل دیگری است که بهتر است از آن غافل نشوید. یک اتاق بخار مشترک می‌تواند محیط مناسبی را برای رشد و پخش میکروب‌ها و باکتری‌ها در طول روز فراهم کند. استفاده از کفش دوش شخصی در کنترل بیماری‌های باکتریایی نقش مهمی دارد. به یاد داشته باشید که پا یک منطقه گرم برای عفونت باکتریایی است. به­علاوه همیشه سعی کنید به­جای نشستن روی نیمکت، روی حوله‌های شخصی خود بنشینید.

حتما به درجه حرارت اتاقک‌های بخار توجه داشته باشید؛ برای بهره‌مندی از مزایایی که استفاده از آن برای سلامتی دارد، دمای 100 تا 120 درجه محدوده مناسب دمایی می‌باشد.

مدت زمان استفاده از سونای بخار عامل مهم دیگری است که نباید از آن غافل شد. معمولا 15 تا 20 دقیقه زمان مناسبی است تا عرق در بدن شروع به جریان ‌کند و متابولیسم آن بالا ‌رود. توصیه می‌شود تازه‌واردان محدوده زمانی کم­تری را امتحان کنند.

سونای بخار می‌تواند از چند جهت برای بهبود سلامتی مفید باشد. نشستن در اتاق بخار می‌تواند به طور قابل توجهی سبب بالا رفتن سلامت قلب و عروق شود. در واقع گرمای همراه با رطوبت باعث بهبود گردش خون می‌شود. گردش خون بهتر به کاهش فشار خون و سلامت قلب کمک زیادی می‌کند.

حضور در اتاق بخار سبب کاهش تولید کورتیزول در بدن می‌شود. کورتیزول به‌عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود. کاهش سطح کورتیزول باعث ایجاد آرامش بیشتر می‌شود، که به بهبود ذهن و تمرکز کمک زیادی می‌کند.

ممکن است ساعات طولانی را در بیرون از خانه سپری کنید؛ که همین عامل سبب تجمع انواع سموم در زیر پوست شما می‌شود. گرمای اتاق‌های بخار، با باز کردن منافذ پوستی به حل این مشکل کمک می‌کنند.

درد و گرفتگی عضلات پس از انجام تمرین­های ورزشی نیز تا حدود زیادی با سونای بخار کاهش می‌یابد. علاوه‌بر‌این استفاده از اتاق بخار برای گرم شدن قبل از تمرین در فعالیت‌هایی مانند پیلاتس، دویدن و یوگا به شما در رسیدن به حداکثر تحرک کمک می‌کند.

اگر شما هم به‌دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل هستید، استفاده از سونای بخار می‌تواند برایتان کاربردی باشد. البته وزنی که در اتاق بخار از دست می‌دهید وزن آب بدنتان است. اما استفاده منظم از اتاق بخار می‌تواند تاثیر رژیم غذایی و ورزش را برایتان چندین برابر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *